יזמות

שנייה לפני שמתעשרים

רעיון, המצאה, מיזם ופטנט הינם מונחים שמוכרים לכולנו, ואנו כישראליים מלאי רעיונות כרימון, כשרואים מוצר או שירות חדש המחשבה הראשונה שעולה היא "איך לא חשבו על זה קודם ? "

כולנו מסכימים שעם הניצוץ לרעיון חדש, מפעפעת בכולנו התחושה והפנטזיה על צבא שלם של עיתונאים שאץ רץ אחריך כדי לספק לו סקופ עיתונאי – בלעדי, ומנגד יצרנים ואנשי תעשיה משמנים המכונות לממש את חזונך.

ובאופק, כל הצרכנים הנלהבים שולפים ארנקים והתשובה שלך – ´אזל המלאי´. ובל נשכח את חזיונות השווא המקננות בנו לעושר מהיר ומתוק.

שנייה לפני שאנו מתעשרים ומתחילים למכור מיליונים מהמוצר/שירות החדש, בואו נעשה סדר בחלום על מנת להביאו להגשמה.

בתהליך ההקמה ופיתוח המיזם נערמות המון שאלות, קשיים והחלטות שהשפעתן רבה על הצלחת המיזם.

בשלב ראשון כדאי להכין מסמך אפיון שמתאר את המיזם בצורה הטובה ביותר, המסמך צריך להיות קצר ובו מתואר המוצר במשפטים קצרים בעלי מסר אחד ברור.

לפני שמתחילים לממן עורכי דין, רואי חשבון ובעלי מקצוע נוספים, יש מידע בלתי נדלה שניתן לקבל באינטרנט, אם זה בפורומים או בפאנלים של יועצים מקצועיים.

התשובות ברובן הן בחינם, ועל כן יש הכרח להיעזר בכלי ראשוני זה לבדיקת היתכנות ראשונית של המיזם.

לאחר בדיקת ההיתכנות הראשונית, אין צורך לרוץ ולרשום בקשה לפטנט או להשקיע כספים רבים באב טיפוס.

אלא מומלץ להתחיל בפיתוח התיאורטי של המיזם, ולהגדיר מהי מטרת המיזם, האם למכור את המוצר לחברה גדולה שתשלם תמלוגים או להקים חברה לפיתוח ושיווק המוצר.

בהתאם למטרה שנקבעה, נחל בבדיקתם של שלושה מישורים חשובים:

השיווקי– מהו השוק, מי המתחרים, מהם המוצרים התחליפים למוצר, ומה הפוטנציאל הגלום במוצר הזה.

הפיננסי– מה הערכת השקעה במוצר מסוג זה, מבנה הכנסות והוצאות, האם ניתן להחזיר את ההשקעה ותוך כמה זמן והתמודדות עם שינויים לא צפויים.

ניהולי – האם אני מוכן לקחת את הסיכונים הכרוכים במיזם, האם אני יכול להוביל ולהנהיג תהליך שכזה, מהם הקשיים הצפויים ודרכי התמודדות.

לאחר שבידנו הנתונים הללו, ניתן לפנות לתהליך של כתיבת הבקשה לפטנט, פיתוח אב טיפוס ופניה לעסקים לצורך מכירה או הקמת חברה לשיווק.

ניקח לדוגמא יזם בעל רעיון בענף בקבוקי הפלסטיק. האינסטינקט הראשוני שעלה הוא לרוץ ולרשום בקשה לפטנט, לממן פיתוח אב טיפוס ראשוני, וכמובן לפנות מיד אל החברות למכירת זכויות שימוש.

אבל לאחר בדיקות ראשוניות נמצא שלמוצר שוק לא גדול, כמות הלקוחות היא מוגבלת, והעלות מול התועלת היא נמוכה.

בנוסף לאחר חיפוש מקצועי של פטנט, עלה שהרעיון כבר רשום כפטנט, דבר שאילץ אותנו לבצע מקצה שיפורים ברעיון המקורי והתאמתו לשוק.

על כן בזכות המחקר המקדים ניתן לראות את המיזם קורם עור וגידים והוא כבר, בתהליכי פיתוח ברמה התיאורטית והמעשית.

שלא נשלה את עצמנו, התהליך הינו מורכב, ארוך ובעל קשיים רבים, כל פניה לגורם מקצועי עולה כסף רב ולכן כדאי להשתמש בכל הכלים הקיימים כיום על מנת לבדוק היטב את הפוטנציאל העסקי האמיתי הגלום במיזם.

כסיכום: החלומות הם של כולנו אבל המימוש הוא של העשירים שבנו.

לשאלות והתייעצויות נוספות ניתן לפנות: www.panel.yam-net.com