זכויות יוצרים

הקישורים של גוגל – הפרת זכויות יוצרים?

חברת ´פרפקט 10´ הגישה תביעה נגד גוגל, בטענה שגוגל הפרה זכויות יוצרים בכך שקישרה בחיפוש התמונות שלה לאתרים שהציגו תמונות של חברת ´פרפקט 10´ ללא התר וכן הציגה גירסאות מוקטנות של התמונות (Thumbnails) בתוצאות החיפוש. ´פרפקט 10´ טענה בכתב התביעה שגוגל הינה האחראית לכל הפרת זכויות יוצרים באתרים אליהם היא מקשרת.

החברה טוענת שכל אדם הגולש באתרים המפרים זכויות יוצרים, אשם בהפרה, שכן בעת הגלישה נוצר עותק של הדף בו צפה הגולש בזיכרון המחשב, והגולש יכול לעשות שימוש בעותק זה. לכן, מנוע חיפוש המקשר בתוצאות החיפוש לאתרים המפרים זכויות יוצרים, שותף בהפרתן, שכן עצם הקישור הביא קהל לאתרים הללו. בנוסף, טוענת חברת ´פרפקט 10´, שגוגל מקבלת תשלום עבור הפרסומות (GoogleAds) שהאתרים המפרים מציבים בתוצאות החיפוש, ובכך מרוויחה באופן עקיף מהפרות זכויות היוצרים.

באם התביעה הייתה מתקבלת היא הייתה חושפת כל אדם, ארגון או מנוע חיפוש המציב קישורים לאתרים המפרים זכויות יוצרים, לתביעות.

בית המשפט דחה את הטענות הגורסות שקישור לאתרים המפרים זכויות יוצרים היא הפרת זכויות בפני עצמה וכן דחה את הטענה שכל גולש המבקר באתר המפר זכויות יוצרים, אשם בהפרת זכויות אלו. כמו כן, נדחו ניסיונות הטלת האחריות על גוגל בשל הקהל שהביאה לאתרים על ידי הכללתם בתוצאות החיפוש.

אולם, בית המשפט פסק שהתמונות המוקטנות שנלקחו מאתרים המפרים זכויות יוצרים, אותם מביאה גוגל בתוצאות החיפוש, אינם נכללות בגדר שימוש הוגן ביצירה. עם זאת, בית המשפט לא החליט כל החלטה העשויה לשנות את מהות חיפוש התמונות של גוגל.