פטנטים

שרטוט/איור פטנטים

הגשת בקשה לפטנט כוללת מספר מרכיבים, עליהם נמנים בין היתר את שם ההמצאה, תקציר המתאר אותה בקצרה ותיאור מורחב שלה המתייחס גם לתחומה. כל זאת, במטרה להסביר את מהות ההמצאה באופן שיהיה ברור ומובן לאדם בעל ידע ממוצע בתחומו של הפטנט. לכן, בנוסף על כך ניתן לצרף לטופסי הבקשה גם שרטוטים או איורים רלוונטיים.

חשיבות הוספת איורים ושרטוטים לבקשת פטנט

איורים ושרטוטים מספקים כלי יעיל וזמין להבנת מהותה של ההמצאה, ולכן לכל המצאה שניתן לתארה באופן חזותי יש לצרף לכל הפחות איור או שרטוט אחד.מעבר לכך שרטוטים ואיורים מסייעים בהסבר ההמצאה בפני משקיעים או שותפים פוטנציאליים.

איור ושרטוט כחלק מתיאור הפטנט

כאמור, איורים ושרטוטים של פטנטים מהווים חלק מהותי בפירוט מאפייניהם, כשמטרתם לתאר את ההמצאה באופן חזותי ומפורט על כל מרכיביה, וכמו כן להציג את דרכי הפעלתה והשימוש בה. פירוט זה יאפשר לבוחן הפטנטים להבין את מהות ההמצאה, אופן הפעלתה ויישומיה השונים. חשוב לציין כי קיימים כללים ברורים לאופן הגשת שרטוטים ואיורים. כך לדוגמא, הגשת האיורים הינה רק בשחור לבן ולא בצבע, וזאת על גבי דף בגודל מתאים ותוך הקפדה על שוליים במרחק של 2.5 ס"מ.

השגת קשת רחבה של תימוכין לתביעת פטנטים

עורכי פטנטים רבים מעדיפים לשלב בבקשת רישום הפטנט כמה שיותר איורים ושרטוטים, אשר מתארים את ההמצאה בוריאציות שונות ועם פרטים רבים ככל האפשר. גישה זו מאפשרת להשיג קשת רחבה יותר של תימוכין בעת תביעת פטנטים. מעבר לכך, חשוב לדעת כי תיאור ההמצאה באופן חזותי יכול לעמוד כתחליף לתיאור מילולי. מדובר במצב שיכול להיות מהותי כאשר אספקט מסוים של ההמצאה לא זכה לתיאור מילולי מפורט, ואולם הוא מתואר בשרטוט או איור. על כן, הוא מהווה עילת תביעה לקבלת אותו אספקט כחלק בלתי נפרד מההמצאה.

תיאור שרטוטים ואיורים

מלבד השרטוטים והאיורים עצמם יש גם לצרף לבקשת רישום פטנט גם תיאור מתומצת באורך של כמפשט אחד עבור כל שרטוט ואיור. משפט זה נדרש להסביר את המוצג בהם באופן ברור, רהוט ומדויק.

שירותים מקצועיים לאיור ושרטוט פטנטים

קיימים חברות ואנשי מקצוע רבים המספקים שירותי תכנון והכנת שרטוטים ואיורים לפטנטים. שירות זה כולל הכנת שרטוטים ותרשימים של פטנטים, רישום טכני, הדמיות פוטו-ריאליסטיות, וכן שרטוטי הרכבה והדמיה תלת ממדיים. בנוסף, שירותים אלו כוללים ביצוע תיקונים באיורים ובשרטוטים עד הגעה לרמה שמביעה את רצונו של בעל ההמצאה. כאשר בוחרים בשירותים אלו יש לוודא כי מדובר באיש מקצוע אמין המחויב לסודיות ולאבטחת שירותיו. כמו כן, יש לבחור במי שהינו בעל ניסיון נדרש בתחום ההמצאה, בין אם מדובר בפטנט מענף הרפואה, אלקטרוניקה, אינטרנט, מכונות או כל תחום אחר.