פטנטים

חיפוש פטנטים, מתי אפשר לעשות את זה לבד ומתי לא כדאי?

אז הגית רעיון טכנולוגי מקורי ואתה כמעט בטוח שניתן להפוך אותו למוצר שימושי ופופולארי. אבל, רגע לפני שאתה נסחף לתוך ההתלהבות ופועל ובכדי להתקדם לשלבים הבאים של הפיכת הרעיון למוצר, חשוב לוודא שהרעיון הזה הוא אכן חדשני ומישהו לא חשב עליו לפניך. כיום, בעידן רשת האינטרנט הליך החיפוש יכול להישמע כמשהו פשוט לביצוע עצמאי, בפועל מתברר שהליך זה הוא מעט יותר מורכב ובמקרים רבים יעלה הצורך להיוועץ במומחים. אז מתי ניתן לבצע חיפוש פטנטים באופן עצמאי ומתי עדיף להיעזר לאנשי מקצוע, להלן המידע אשר יסייע לך בקבלת התמונה המלאה.

קצת על חיפוש פטנטים

ייעודו של חיפוש פטנטים בשלבו הראשוני והבסיסי ביותר הוא לצורך "הערכת פטנטביליות" – לוודא האם הרעיון עומד בקריטריון החידוש אשר נדרש לצורך רישומו כפטנט. בהליך חיפוש זה מחפשים במאגרים שונים אחרי מידע לגבי פרסום קודם של רעיון זה או רעיון דומה.

מתי ניתן לחפש פטנטים לבד?

את השלב ההתחלתי והראשוני של חיפוש פטנטים ניתן לעשות באופן עצמאי באמצעות רשת האינטרנט. קיימים מאגרים חופשיים שיהוו ככתובת הנכונה לחיפוש כגון: מאגר הפטנטים של גוגל, מאגר הפטנטים של משרד הפטנטים האמריקאי ומאגר רשות הפטנטים הישראלית. אם תגלה כבר בשלב הזה שהרעיון שלך כבר יושם לכדי פטנט דומה, יעמדו בפניך 2 אפשרויות – הראשונה להרים ידיים ולוותר או לחילופין לנסות ולחשוב על רעיון אחר והשנייה היא לפנות לאנשי מקצוע, אשר יבדקו את הנושא יותר לעמוק ואולי יכוונו אותך מה אתה יכול לעשות בכדי "להתרחק" מהפטנט הקיים וליישם את הרעיון שלך בצורה חדשנית ומקורית. יחד עם זאת, במידה ובשלב החיפוש הראשוני לא מצאת פטנטים אשר דומים או מזכירים את הרעיון שלך, כדאי עדיין לצנן את ההתרגשות וההתלהבות, מכיוון שיכול מאוד להיות שבהליך חיפוש יסודי ומקצועי ברשומות ייעודיות ממדינות שונות, אשר יתבצע על ידי מומחים בתחום, הממצאים יהיו שונים ויתגלה שאכן קיים פטנט הדומה לרעיון שלך.

מתי עדיף להיעזר באנשי מקצוע?

כאמור, אם חיפוש הפטנטים הראשוני אותו ביצעת באופן עצמאי לא מצאת פטנטים הדומים לרעיון שלך, בטרם תתקדם לשלב הבא תידרש לחיפוש פטנטים מקצועי יותר ואת זה רק מחפש פטנטים שהינו מומחה בתחום יוכל לעשות בעבורך. אנשי מקצוע וחברות המתמחות בתחום הפטנטים מחזיקים ברשותם בסיס נתונים הכוללים עשרות מאגרי חיפוש מכל העולם, באמצעות מידע זה הם יוכלו לקבל את התמונה המלאה על הרעיון והאם הוא פטנטבילי או לאו.
.חשוב לזכור שחיפוש פטנטים עצמאי אומנם יכול לספק לך מושג כללי לגבי הרעיון והאם הוא כבר מיושם בכל מיני דרכים. יחד עם זאת, במידה ותסתמך רק על תוצאות החיפוש העצמאי מאוד יכול להיות שתמצא את עצמך משקיע זמן, כסף ומאמץ בקידום ובפיתוח הרעיון לשווא, מהסיבה הפשוטה שהפטנט כבר קיים ופשוט לא מצאת אותו כי אתה לא מומחה בחיפוש פטנטים