זכויות יוצרים

שימוש לא מורשה בתמונות באתר האינטרנט שלכם עלול לעלות לכם ביוקר

בעלי אתרים רבים משבצים באתריהם תמונות שונות שהם מוצאים באינטרנט מבלי להתייחס כלל לשאלת זכויות היוצרים של הצלם.
בפסק דין שניתן לאחרונה, חוייבה סוכנות נסיעות לשלם לצלם ישראל ברדוגו 35,000 ש"ח על שימוש באתר החברה בשלוש תמונות שצילם.

ברדוגו הוא צלם במקצועו, בעל ניסיון של כעשרים שנה ויצירותיו נהנות ממוניטין רב. הנתבעת היא הבעלים של סוכנות נסיעות הנקראת "דרך צדיקים" ועוסקת בעיקר בארגון והנגשה של טיולים לקברי צדיקים במזרח אירופה. עניינה של התביעה בשימוש שעשתה סוכנות הנסיעות באתר האינטרנט שלה בשלוש תמונות שצילם ישראל הצלם, בלא רשותו ובלא ליתן לו קרדיט. אלו היצירות בהן מדובר:

סליחות באפריקה: מדובר בתמונה של שופר עתיק המונח על מחזור תפילת יום הכיפורים, שצילם הצלם בשנת 2006 בבית הכנסת היחיד הנמצא בקינשאסה בירת קונגו. לטענת ישראל, הוא נדרש לקבל רישיון מממשלת קונגו ולהשקיע לא מעט כספים על מנת לצלם את התמונה.

האדיטש: בשנת 2012 התקיים בעיירה האוקראינית האדיטש אירוע של חנוכת "היכל האדמו"ר הזקן", על שם האדמו"ר הראשון של חב"ד, הלוא הוא "בעל התניא". היצירה היא תמונה של ההיכל מבחוץ, שצילם ישראל ביום האירוע.

בעל התניא: מדובר בתמונה של ציון הקבר של בעל התניא בעיירה האדיטש, אשר ישראל צילם כאשר היה שם במסגרת האירוע הנזכר לעיל.

סעיף 56 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, מסמיך את בית המשפט לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק עד 100,000 ש"ח בגין כל הפרה של זכות יוצרים למשל על ידי שימוש ביצירה ללא רשותו של בעל הזכויות.

כאמור, במקרה זה הצלם החליט לתבוע את סוכנות הנסיעות. ישראל ייצג את עצמו במשפט ולמרות שלא נעזר בעורך דין זכה ב-35,000 ש"ח.