יזמות

דילמת Make or Buy בפיתוח רעיון

לעולם בבואנו לדון בפיתוח של רעיון, אנחנו נפגשים בשאלה – אולי מהעתיקות בעולם המסחר – האם להביא את הרעיון לידי ביצוע לבד או שמא לשלם עבור שרות זה?

הגישה הראשונה דורשת, כמובן, הרבה השקעה, מאמץ וזמן ובסופו של דבר, קשה יהיה להבטיח את רמת התוצאה. יתכן מאד כי התוצאות יהיו ברמה נמוכה מאלו אשר ייקנו בכסף או בשווה כסף מאותם אנשים המתמחים בכל סוג עיסוק אותו אנו בוררים.

ברשימה זו אפרט אחד לאחד את התחנות אותן עובר רעיון, מרגע הגייתו ועד קו הגמר; השונה כשלעצמו ממקרה למקרה. מסע ארוך זה רצוף תחנות בדרך, בהן ניתן להחליט האם לקנות את השרות המוצע באותה תחנה, או לעצור בה ולהמשיך לבד. כמו כן, אנסה להסביר את קיצורי הדרך וכן להזהיר מפני קיצורי דרך המובילים למבוי סתום.

תחילתו של התהליך אינה כרוכה בכסף, אלא דווקא בניצוץ.

אותו ניצוץ שאפשר שקיים בכולנו, אבל רק יחידי סגולה הופכים אותו לרעיון מוחשי, חוצים את שדה המוקשים של הבירוקרטיה, מגיעים אל היעד המיוחל וזוכים לראות את הרעיון מתממש.

באותו הרגע בו הגית את הרעיון, שב ורשום אותו, חזור והפוך בו, עד שתרגיש כי הגעת למיצוי שלו. אתה יכול להתייעץ באחרים – חברים או משפחה, אך עליך להיזהר ולשמור על סודיות הרעיון.

לאחר שהרעיון מגובש, הגעת אל התחנה הראשונה – להפוך את הרעיון לדבר מוחשי. שרטוט, רישום, תמונה, רשימה כתובה ו/או כל עזר נוסף שביכולתך לעשות לבד, יועיל בהתקדמות בתחנה זו. המטרה היא להגיע למצב בו ניתן להבין במה מדובר בהסבר קצר של כמה מילים.

רשום לעצמך את כל המילים הקשורות בפריט זה, תרגם אותן לאנגלית, והרי הינך מוכן לשלב הבא :

שלב הסריקה – ניתן לעשות את השלב הזה לבד, אבל אנו ממליצים לתת למספר אנשים לעשות זאת במקביל. במידה והגעתם למסקנה כי אין פטנט דומה עליכם להחליט :

  1. פניה לעורך פטנטים / עורך דין / חברה לקידום רעיונות.
  2. התקדמות בהסתמך על הנתונים שבידיכם.

פניה לעורך פטנטים / עורך דין / חברה לקידום רעיונות עשויה שלא להיות זולה, אך הסריקה שתתבצע על ידי איש מקצוע תבטיח ודאות רבה בהרבה מאשר סריקה הנעשית באופן עצמאי.
סריקת פטנטים היא שלב חשוב מאד ויכולה להיות הגורם המכריע בהחלטה האם להמשיך את הפרויקט או לא. המלצתי, לא להמשיך ללא סריקה זו.

גם אם אין בידיכם פטנט, יש דרכים רבות להופכו למוצר מסחרי, אולם על כך ברשימתי הבאה.

בין אם מסתמך היזם על סריקה אישית, ובין אם הסריקה נעשית על ידי בעל מקצוע, על מנת לקדם את הרעיון, יש לעבור מספר שלבים:

א. הגשת בקשה לפטנט או כל הגנת קניין אחרת.
ב. בדיקת שוק – סקר שוק.
ג. כתיבת תוכנית עסקית.
ד. פיתוח מוצר/אב טיפוס.
ה. בניית מצגת.
ו. עיצוב גרפי.
ז. שיווק.

א.הגשת בקשה לפטנט – הדבר הכרחי על מנת לאפשר מרחב תנועה בתחום השיווק והפיתוח, מרגע שבידיכם בקשה לפטנט הרי שאתם מוגנים למשך 20 שנים (מיום הבקשה). יש לשאוף להגיע למצב בו בידיכם פטנט רשום. תהליך זה אולי ארוך ומייגע, אולם על מנת להתקדם בתהליך ובכל זאת לא להיכנס להוצאות מיותרות מומלץ לעשות מספר צעדים :
· הגשת בקשה לפטנט זמני (PPA).
· הגשת בקשה לפטנט בישראל.

את הבקשה הזמנית ניתן למלא בצורה פרטית. כל שנצרך מן הממציא הוא שרטוט של הרעיון, רצוי מדויק ככל האפשר (כדאי לשלם לבעל מקצוע לעשות זאת), ותרגום לאנגלית (באנגלית מקצועית – תרגום דף לא אמור לעלות יותר מ 70-100 ש"ח לדף). טפסים אלה ניתן להוריד מאתר ה USPTO – www.uspto.gov ולשולחם ב Fedex .

הגשת הבקשה באמצעות עורך פטנטים הינה יקרה יותר, אולם הסיכון כי זכויות היזם ייפגעו עם הגשת בקשה מאוחרת יורד בצורה משמעותית מאוד.

לאחר בקשה פרוביזורית ניתנת הגנה לא מלאה, אולם מספקת על מנת להתחיל בקידום הרעיון.

הגשת בקשה לפטנט בישראל איננה מורידה מעלויות שכר הטרחה של עורך הפטנטים, אשר הינו זהה לשכר הטרחה עבור הגשת בקשה לחו"ל, אך ההוצאות הנדרשות לשם הגשת הבקשה הינן נמוכות בהרבה מאשר במדינות אחרות, ומסתכמות בכ- 1000 ש"ח.

ב. סקר שוק – סקר שוק יכול להיות דבר יקר מאד, אולם ישנן דרכים לצמצם עלות זו.
פורומים רבים מחברים בין ממציאים, במידה והפריט מוגן. צרו קשר עם ממציא אחר, בנו שאלון (רצ"ב דוגמא) והפיקו אותו ב – 500-700 העתקים. שאלון שטח (לא טלפוני) בקניון, בתחנה המרכזית ועוד, מהווה אמצעי קל לביצוע שהוכיח את עצמו בעבר. בניתוח סטטיסטי פשוט למדי, תוך שימוש בתוכנות המיועדות לכך, ניתן להגיע לתוצאות טובות.
על מנת לבצע קבוצות מיקוד, הגדירו את קבוצת המיקוד ונסו להגיע אליה דרך קרובים, מכרים וחברים. חברו שאלון לקבוצת המיקוד והזמינו אותה אליכם, לפגישת מיקוד.
תגמול כספי ו/או ערב חברתי יכולים להוות תמריץ להגעה לפגישה.

ג. כתיבת תוכנית עיסקית – על מנת לגייס משקיעים, להוכיח רצינות ועל מנת לשכנע קונים נהוג לכתוב תוכנית עיסקית.

במידה ובידיכן הזמן והרצון ללמוד, ניתן לרכוש ספרים רבים המדריכים כיצד לכתוב תוכנית עיסקית.

המלצתי, על מנת להוזיל עלויות, היא לבחור באחת משלושת הדרכים הבאות :

  1. הקמת חברה ברשת החברות, קבלת 20 שעות ייעוץ ממט"י הכוללות כתיבת תוכנית עיסקית בעלות מוזלת.
  2. פנייה ליועץ העובד עם מט"י וביצוע סקר שוק מעמיק למציאת כלכלן לכתיבת תוכנית עיסקית.
  3. במידה ובמהלך סריקת הפטנט נתגלה פוטנציאל, נסו לפנות לתוכנית תנופה המממנת כתיבת תוכנית עיסקית ורישום פטנט לרעיונות בעלי אופי טכנולוגי.

ד. פיתוח המוצר – במידה ומדובר במוצר פשוט ישנן 2 גישות :

  1. ייצור עצמי של מודל המדמה את המודל העובד.
  2. ייצור עצמי של מודל עובד.

בשני המקרים החסרון הברור הוא ברמת הגימור. לכן, באם אינכם יכולים להגיע לרמת גימור סבירה, עליכם לבחור מבין האופציות הבאות :

· פיתוח המוצר אצל חברה / מעצב תעשייתי המתמחה בכך.
· פיתוח קונספט גרפי לבד או בסיוע מעצב גרפי.

המלצתי היא להתחיל בייצור עצמי של מודל בסיסי בגימור סביר, הנתמך על ידי קונספט גרפי – מצגת. מצגת גראפית איננה יקרה במיוחד, אולם פיתוח אבטיפוס עשוי לעלות הרבה יותר.

במידה והחלטתם לגשת לחברה המתמחה בייצור אבטיפוס או למעצב תעשייתי, וודאו כי המעצב יבצע את הדברים הבאים – הכנת מודל, הכנת שרטוט תלת מימדי, הכנת שרטוט גרפי במידות סופיות, תחשיב כספי לייצור ומצגת Flash . בין מעצבים תעשייתיים שונים ישנם הבדלי מחירים משמעותיים, לכן הקפידו להשוות מחירים.

ה. בנית מצגת – מצגות הן דבר שבאופנה, אולם אי אפשר בלעדיהן. מצגת קצרה, שלא תייגע אבל תפעל את פעולתה, חייבת לעבור מבחן של מספר גורמים. בפני הממציא עומדות מספר אופציות :

· ביצוע עצמי של מצגת Power Point.
· יציאה לביצוע בחברה חיצונית.

להלן המלצות בנוגע לכתיבת המצגת : אני אישית מעדיף מצגות תכליתיות ולא מצועצעות, ולכן יש לנסות לתת עדיפות לבניית מצגת לבד, כשהדגש הוא על הנתונים המוצגים, ולאו דווקא על הגרפיקה .

במידה והחלטתם על ביצוע בחברה חיצונית, זיכרו את הכללים שלהלן, וכן זיכרו שככל שהמצגת מצועצעת יותר כך עולה מחירה.

ו. עיצוב גרפי – בדרך כלל, אנשים בעלי רעיונות מדהימים יוכלו לחסוך כסף רב על ידי בניית קו קריאטיבי לבד.

שבו עם עצמכם וחישבו מהו הלוגו והשם המתאימים ביותר להמצאתכם. קיבעו את שמו ואת הלוגו, ומשם קצרה הדרך לסטודיו לעיצוב (אין צורך ביותר מזה) שיעצב לכם את הלוגו וישלבו עם סלוגן.

סטודיו כזה יוכל לייעץ לכם גם לגבי אריזת הפריט וקביעת קו מנחה לכל המוצרים.

ז. שיווק – במידה ואתם רוצים לחסוך את כל עלויות השיווק עליכם לפנות לגישת הקמיקזה – טלפונים לחברות מתאימות לקביעת פגישה איתן. גישה זו בעייתית, ועל פי רוב אינה מניבה תוצאות.

השיווק הוא מדע לכשעצמו.

לטעמי, פה לא ניתן לחסוך, ויש לפנות לחברות שתמורת אחוזים מהרווח ישווקו או ידאגו למכירת הרעיון שלכם. הם יבנו את האסטרטגיה הנכונה, להם הקשרים הנכונים ויש להם גם את התמריץ למכור את הרעיון שלכם.

על שיווק הרעיון ראו רשימתי הבאה.