יזמות

מרעיון למוצר- השלבים בדרך לפיתוח פטנט

בעולם היזמות והפטנטים של ימינו, אין זה מספיק להיות בעל רעיון מבריק. בשל התחרות הרבה הקיימת, האפשרויות הטכנולוגיות והדרישות של הצרכנים, יש חשיבות מרובה לא רק לחדשנות שברעיון אלא גם לאופן בו מתנהלים ומבוצעים השלבים בדרך, משלב פיתוח הרעיון ורישום הפטנט ועד פיתוחו למוצר מוגמר המוכן לשיווק. למעשה, ניהול השלבים בדרך ליישום הרעיון, ישפיע בצורה משמעותית על הצלחת הפטנט מבחינה עסקית ושיווקית, ועל היכולת לפתח מוצר בעל ערך מוסף לצרכן, במסגרת זמנים ועלויות ריאליים.

בתהליך המורכב של פיתוח הפטנט לכדי מוצר מוגמר, ישנן נקודות מפתח חשובות בהן בוחנים טכנולוגיות אפשריות שונות, בודקים את המכשולים ופועלים לפיתוח פטנט אופטימאלי שיציע את החלופה האטרקטיבית ביותר להיצע הקיים בשוק.

חברת Intovision, המתמחה בליווי יזמים וחברות משלב הרעיון ועד שלב המוצר המוגמר, ובפיתוח פטנטים ומוצרים חדשניים וייחודיים, מציגה במאמר זה את חמשת השלבים בדרך לפיתוח מוצר- מן הרעיון ועד המוצר המוגמר הכוללים: ניתוח ואפיון, פיתוח קונספט, תכנון מפורט, בניית אב-טיפוס וייצור.

חמשת אבני הדרך בתהליך פיתוח פטנט

שלב I – ניתוח ואפיון

השלב הראשון בתהליך פיתוח פטנט משלב הרעיון הראשוני ועד לשלב המוצר המוגמר, הוא ניתוח ואפיון הפטנט ותנאי השוק הקיימים. שלב זה כולל בדיקת המוצרים המתחרים הקיימים בשוק והגדרת היתרונות והחסרונות של הרעיון לפטנט אל מול המוצרים הקיימים, בחינת חומרי הגלם והטכנולוגיות הקיימות שיאפשרו להגדיר את עלויות הייצור וזמן הפיתוח הנדרשים לפיתוח הפטנט, המושפעים בין היתר מההחלטה האם ניתן להשתמש בטכנולוגיות הקיימות או שיש לפתח טכנולוגיות חדשות, ניתוח והגדרת קהלי היעד ומהן הדרישות מהמוצר בהתאם לאפיון המשתמשים, וכן הגדרת מאפייני המוצר הכוללים דרישות ייצור ותפעול, תקני בטיחות נדרשים, הנדסת אנוש וקביעת המראה והעיצוב של המוצר הסופי.

שלב II – פיתוח קונספט

מתוך המידע שנאסף בשלב הראשון, מפתחים קונספט עבור הרעיון. שלב פיתוח הקונספט מציע למעשה כמה אפשרויות למימוש הרעיון, הנבדלות זו מזו מבחינת המנגנונים המכאניים, חומרי הגלם, הגישות הארגונומיות, קווי העיצוב והאסתטיקה, ממשקי המשתמש וכדומה. בשלב פיתוח הקונספט מפתחים כמה קונספטים שונים עבור אותו הפטנט, מתוכם ייבחר הקונספט האופטימאלי, והוא יעבור לפיתוח מתקדם עד להשלמת אב-הטיפוס. עבור מוצרים הכוללים מנגנון מכאני/אלקטרו-מכאני נדרש לפתח קונספט הנדסי הבוחן את התכנות הטכנולוגיה של המוצר וקונספט ויזואלי-עיצובי הכולל את ממשקי המשתמש ואת ההיבטים האסתטיים של המוצר. עבור מוצר שאינו כולל מנגנון מכאני יפותח רק קונספט ויזואלי-עיצובי.

שלב III – תכנון מפורט

לאחר בחירת הקונפסט האופטימאלי, יוצרים פיתוח מפורט של הקונספט הנבחר, הכולל תכנון הנדסי מפורט של המנגנון ועיצוב מפורט של חלקי המוצר, ממשקי המשתמש, אסתטיקה וארגונומיה. כל אחד מן האלמנטים במוצר מתוכנן בהתאם לטכנולוגיית הייצור המתאימה לו ונקבע לפרטיו, כולל סוגי חומרים, גדלים, פרופורציות, מפרט רכיבים סטנדרטיים וכדומה. בתום שלב זה ניתן להגיש שרטוטים לרשם הפטנטים על מנת להפוך את הרעיון לפטנט מוגן וכן ניתן להציג הדמיות ממוחשבות של הקונספט הנבחר בפני משקיעים, בכדי לגייס הון להמשך תהליך פיתוח הפטנט.

שלב IV – בניית אב טיפוס

מטרת האב-טיפוס היא ליצור המחשה שתהייה קרובה ככל שניתן למוצר הסופי שייצא מפס הייצור. דגם האב-טיפוס מציג את ההיבטים השונים החשובים של המוצר- מגע, מראה, ארגונומיה, חיבור בין חלקים, פעולת מנגנון וכדומה. על אב-הטיפוס נעשים סבבי ניסויים הבוחנים את ההיבטים השונים של המוצר ואת המערכת התפעולית שלו. הבדיקה תכלול את כל רכיבי וחלקי המוצר, החיבורים, הפונקציונאליות והארגונומיה. בנוסף, יבוצעו בדיקות תקנים עבור מוצרים הנדרשים לעמוד בתקנים צבאיים, רפואיים, בטיחותיים וכדומה.

לאחר בדיקת אב-הטיפוס הראשוני והמסקנות מתוך סבבי הניסויים, נעשים תיקונים על גבי הקבצים הממוחשבים עד לקבלת אב-טיפוס סופי ממנו נגזר תיק הייצור.

שלב V – ייצור

לאחר שנקבע הדגם הסופי של המוצר, ומיוצר אב-טיפוס סופי, עוברים להכנת הפטנט לייצור סדרות קטנות או לייצור המוני, הכולל בניית טולינג המתאים למוצר כגון תבניות, שטנצים, מסיכות צביעה וכו´ ולבניית סדר הייצור בפס ייצור. לצורך כך יש להכין עבור הפטנט תיק ייצור המרכז את כל המידע והמפרטים הדרושים על מנת לייצר את המוצר. תיק הייצור כולל:

קבצי תלת-מימד סופיים של המוצר השלם ושל כל חלק בנפרד

שרטוטי ייצור (שרטוטים דו-מימד של כל חלק במוצר) + הוראות ייצור כגון טיב פני שטח, טולרנסים, הגדרת חומרים וכדומה

BOM (Bill Of Material), מפרט הכולל את כל החלקים מהם מורכב המוצר (עבור חלקים סטנדרטיים יצויין מספר קטלוגי של החלק)

סדר ההרכבה ותת- הרכבה של המוצר בפס הייצור

חמשת אבני הדרך בתהליך הפיכת הפטנט מרעיון למוצר מוגמר מהווים ציר מנחה לפיו פועל היזם. כל אחת מאבני הדרך מציגה פן נוסף של פיתוח הפטנט, מהשלב הראשוני בו מדובר ברעיון בלבד שיש לבחון אל מול תנאי השוק, הטכנולוגיות הקיימות וההיצע של המתחרים, דרך תהליך פיתוח הקונספט לרעיון ויצירת מודלים שונים המציגים גישות שונות אפשריות לפיתוח המוצר, ועד השלב בו נבנה אב-טיפוס סופי של הפטנט ומוגש עבורו תיק ייצור. למרות שמדובר בציר ליניארי, חשוב לזכור שתהליך פיתוח המוצר הינו תהליך דינאמי וכי ישנם גורמים שונים המשפיעים על התהליך.בניית תוכנית עסקית מפורטת, גיוס הון ראשוני למימון התהליך, ווידוא התכנות של קונספט המוצר ומעקב אחרי השינויים בשוק יאפשרו תהליך פיתוח אפקטיבי ויעיל יותר, אך חשוב גם לשמור על גמישות בתהליך ולעדכן ולשנות את תוכנית פיתוח הפטנט בכל אחד מן השלבים, בהתאם לדרישות שעולות ולשינויים הנדרשים בזמן אמת.

המאמר נכתב על ידי גלעד אופנהיימר, מנכ"ל חברת Intovision:

פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר www.intovisiondesign.com

חברת Intovision מתמחה בפיתוח הנדסי ועיצוב מוצר. החברה מלווה את הלקוח משלב הרעיון הראשוני ועד המוצר המוגמר, ומציעה סל שירותים מקיף הכולל: פיתוח ואפיון מוצר, עיצוב המוצר, תכנון הנדסי, יצירת הדמיות שיווקיות, בניית אב טיפוס, הכנת תיק מוצר וליווי בשלב הייצור. בפיתוח המוצרים עושה Intovision שימוש בכלים המתקדמים ביותר בתחום ההנדסה, ארגונומיה, טכנולוגיות ייצור ועיצוב.

Intovision מאגדת בתוכה מעצבים תעשייתיים ומהנדסים, בעלי ניסיון רב בפיתוח מוצרים. הממשק הייחודי בין מהנדסים למעצבים יוצר חממת מוחות שמובילה למציאת פתרונות ייחודיים ופיתוח מוצרים חדשניים המשלבים בין עיצוב והנדסה.

Intovision מפתחת מוצרים הן עבור יזמים פרטיים והן עבור תעשיות ההיי-טק, הצבא, הרפואה ומוצרי הפלסטיקה.