פטנטים

גוגל פטנטים / פטנטים גוגל

חברת גוגל (Google) מציעה כיום מגוון גדול של שירותים מעבר למנוע החיפוש הרגיל, ואחד מהם הוא חיפוש פטנטים בחינם. גוגל פטנטים הינו מנוע חיפוש ייחודי לפטנטים, בו ניתן למצוא את הרשומות המלאות של משרד הפטנטים האמריקאי- USPTO, משרד הפטנטים האירופאי EPO והארגון העולמי לקניין רוחני WIPO. במאגר ניתן למצוא למשל את כל הפטנטים שפורסמו בארה"ב החל מסוף המאה השמונה עשרה. השירות כולל גם בקשות לפטנטים, ומידע על פטנטים, ובעתיד יכלול גם רפטנטים ממדינות נוספות בעולם.

חיפוש פטנטים עצמאי בחינם

מנוע החיפוש גוגל פטנטים מאפשר לכל יזם או ממציא לחפש באופן עצמאי ובחינם אחר פרסומים, בקשות ורישומים קודמים הקשורים בהמצאתו. כך יכול הממציא לבצע בדיקות ראשוניות ללא עלויות מצידו, ולקבל מידע אודות הסטאטוס של המצאתו ואפשרויות הפיתוח והרישום שלה העומדות בפניו.

חיפוש קל בגוגל פטנטים

ניתן אמנם לחפש אחר פטנטים ובקשות לפטנטים ישירות באתרים של ה- USPTO או של ה-EPO, אך מדובר בממשק סבוך וקשה להתמצאות. מאידך, גוגל פטנטים מספקת ממשק ידידותי למשתמש עם מספר אופציות חיפוש. ניתן למשל לחפש בגוגל פטנטים באמצעות הקלדת הטקסט המלא בתיבת החיפוש, או להיעזר בחיפוש מתקדם ולמצוא פטנטים על פי קריטריונים מסוימים כמו שם המציא, מועד הגשת הבקשה או מספר הפטנט. תוצאות חיפוש הפטנטים מדורגת בעזרת אלגוריתמים הקובעים את מידת הרלוונטיות שלהן למילות החיפוש, כשאת קבצי הפטנטים הנדרשים ניתן להוריד למחשב אף בכמויות גדולות.

חיפוש והורדת קבצי פטנטים בחינם

בעבר, מי שרצה להוריד קבצים מהאתר של USPTO יכול היה להוריד קבצים בודדים בלבד, ואילו גופים המעוניינים בהורדת כמויות גדולות כמו משרדי עורכי דין קיבלו את המידע על גבי תקליטונים או סרט מגנטי. על שירות זה נדרשו לשלם למשרד הפטנטים סכומים גבוהים שהאמירו לעשרות ואף למאות אלפי דולרים. כיום, בעזרת השירות של גוגל פטנטים המסופק בשותפות עם משרד הפטנטים האמריקאי, יכול כל דורש להוריד כמויות גדולות של קבצים בחינם.

חיפוש נכון בגוגל פטנטים

מנוע החיפוש גוגל פטנטים מגיע לתוצאותיו בדומה למנוע החיפוש הרגיל של גוגל, כלומר בהתחשב במילות מפתח, וחשוב לדעת שכל מילת חיפוש שמקלידים תניב תוצאות שונות. כך לדוגמא, חיפוש עבור שעון מעורר יניב תוצאה שונה מזו של שעון מעורר אלקטרוני או שעון מעורר חשמלי. לכן, חשוב לבחור במילות חיפוש מדויקות ולנסותן בכמה וריאציות.

חיפוש פטנטים – לא שחור לבן

גם אם מצאתם לא מצאתם בקשות לפטנטים או פטנטים רשומים הדומים להמצאה שלכם, חשוב לדעת כי מדובר בתוצאה ראשונית וכי לא בטוח שהמצאתכם יכולה להירשם כפטנט. למעשה, המצאות רבות לא אושרו על אף שהממציא היה משוכנע שהמצאתו חדשה ומקורית. תהליך חיפוש, ורישום הפטנטים הינו מורכב ביותר, ותדרשו לסיוע מקצועי מחפש פטנטים מומחה ועורך פטנטים מורשה.

גוגל מייסדת אמנת פטנטים קוד פתוח

חברת גוגל הודיעה לאחרונה על הקמת אמנת פטנטים קוד פתוח OPN. זאת במטרה ליצור פלטפורמה חוקית המבוססת על הסכמי עבודה מוסכמים עבור מפיצים, מפתחים, חברות וכל צד המעוניין להיעזר בפטנטים חיצוניים באופן חוקי. גוגל עצמה כבר שחררה מספר פטנטים נפוצים שלה לרווחת כלל הציבור. במידה ואמנה זו תצליח יוביל הדבר להגדלת חופש המידע בעולם התעשייתי ויתרום לחיזוקו ולהתפתחותו.