פטנטים

מלחמות פטנטים בארה"ב (סיכום שנת 2011)

על פי מחקר שנעשה באונ´ בוסטון, בשנת 2011 סך העלות שהושקעה על ידי חברות באמריקה עבור תהליכים משפטיים בתחום הפטנטים עמדה על 29 מיליארד דולר, לפי המחקר בשנת 2011 התנהלו בבתי המשפט האמריקאים כמעט 6000 תביעות על הפרת פטנט.

עוד על פי המחקר עולה כי תביעות הפטנטים מוגשות בעיקר נגד החברות החלשות יותר, בכשני שליש מהתביעות שהתנהלו ב 2011 היו מעורבות חברות בעלות מחזור של עד מיליארד דולר בשנה. מסקנה נוספת שמרמזת על הכוח של החברות היא שחברות גדולות הן בעלות סיכוי גדול יותר להגיע לפשרה (לעומת חברות קטנות שנידרשות להשקיע כסף רב ומשמעותי עבורן).

ג´יימס בסן ומייקל מיורר, מהפקולטה למשפטים באונ´ בוסטון, כותבי המחקר, ציינו כי ניתן לראות, לאור ממצאי המחקר, בעתיות מאוד גדולה במערכת הפטנטים האמריקאית וטרולי הפטנטים (חברות שמתפרנסות מתביעות על הפרת פטנטים) מנצלים בעייתיות זו.

לפי תוצאות סקר של חברת RPX, ששאלה חברות כמה כסף ישקיעו כדי להגיע לפשרה בתביעת הפרת פטנט, חברות קטנות ובינוניות ענו שישקיעו 1.75 מיליון דולר בממוצע וכשמדובר בחברה גדולה, הסכום מגיע ל-8.79 מיליון דולר.

רבות מהחברות שמתפרנסות מתביעות על הפרת פטנטים טוענות שהן מסייעות לממציאים קטנים להתפרנס מההמצאה שלהם, דבר שלא היו יכולים לעשות בעצמם, אבל, לפי המחקר ניתן לראות שבמקרה הטוב הסכום שבסופו של תהליך יגיע לכיסם של הממציאים נמוך ועומד על חמישית בלבד.
מלחמות הפטנטים הן כלי רב עוצמה שנשקל ומהווה מרכיב משמעותי בהתנהלות האסטרטגית של חברות הטכנולוגיה. חברות הטכנולוגיה הן הקורבן העיקרי לתביעות של טרולי פטנטים כאשר רבות מהתביעות כיום עוסקות בטכנולוגיות הקשורות לסמארטפונים ולטאבלטים. סמארטפון יחיד יכול להניב כעשרות אלפי תביעות פטנטים.

דוגמא לרכישה אסטרטגית של גוגל, שגוגל אינה מכחישה את מטרתה בוצעה בחודש אפריל 2012, גוגל רכשה את מוטורולה מוביליטי בזכות הפטנטים שלה. "קרוב לוודאי שלא היינו קונים את מוטורולה לולא מצב הפטנטים שלנו", אמר לו בראיון.

דוגמא נוספת לכוחם של פטנטים בתעשיית האינטרנט היא סופו של מאבק פטנטים בין יאהו ופייסבוק שהסתיים בשיתוף פעולה ומתן היתר הדדי לשימוש בפטנטים, המשפט שהחל לפני מספר חודשים הסתיים ללא הכרעה כאשר שני הצדדים החליטו שעדיף לאפשר אחד לשני את השימוש בפטנטים ואף הגדילו לעשות והחלו להעמיק את הקשר העיסקי ביניהם ולטובת שתי החברות.